Algemene voorwaarden Eigenwezen

Van kracht per 01-09-2019

 

Afspraak afzeggen

Afspraken kunnen tot 24 uur van tevoren kosteloos worden afgezegd. Hierna wordt 25% van de kosten in rekening gebracht. Indien Eigenwezen de afspraak afzegt vervalt de verplichting tot betaling van het consult.

 

Aanvullende voorwaarden

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle onderzoeksovereenkomsten tussen de diagnosticus van Eigenwezen en de cliënt.

 

Een opdracht komt tot stand door schriftelijke aanvaarding van de onderzoeksovereenkomst, bestaande uit het intakeformulier met toestemmingsverklaring voor het onderzoek en schriftelijke bevestiging van afspraken. De verantwoordelijkheid om te achterhalen welke vergoedingen en voorwaarden de gemeente of samenwerkingsverband van de cliënt hanteert, ligt geheel bij de cliënt.

 

Betalingsvoorwaarden

De diagnosticus is er verantwoordelijk voor om de cliënt van tevoren op de hoogte te stellen van kosten voor de verrichting. Indien er sprake is van een intake of uitslaggesprek, wordt het uurtarief in rekening gebracht gebaseerd per 5 minuten daadwerkelijk verrichte tijd. De diagnosticus is er verantwoordelijk voor om de tijd van een afspraak te bewaken, zodat uitloop van een afspraak enkel plaatsvindt als dit in de visie van de diagnosticus nut heeft. Uitloop van een consult wordt in de regel in rekening gebracht.

 

Onderzoeken worden gefactureerd nadat de rapportage is overhandigd aan de cliënt. De betalingstermijn van deze facturen is 8 dagen. EIgenwezen stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de cliënt de gelegenheid binnen 7 kalenderdagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen. Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald is de behandelaar gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente.

 

De diagnosticus is gebonden aan haar beroepscode. De beroepscode omvat regels en plichten van de diagnosticus en de cliënt. Deze zijn vastgelegd in een aantal wetten, zoals de wet BIG (Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) en de Jeugdwet. Informatie naar derden is alleen mogelijk met uw toestemming. Uitzondering hierop is intercollegiaal overleg en intervisie en supervisie.

Uitkomsten van onderzoeken, data van verrichtingen en inhoudelijke rapportages worden door de diagnosticus niet aangepast naar aanleiding van een aanbod of vraag van cliënt of ouders. Inhoudelijke formuleringen worden enkel aangepast als de diagnosticus hier onderbouwd mee instemt.

 

De kosten die in rekening worden gebracht voor de dienstverlening vanuit de diagnosticus zijn hoofdzakelijk gebaseerd op de hoeveelheid tijd dat een diagnosticus bezig is met een verrichting. Ongeacht de uitkomst van een onderzoek, wordt het overeengekomen tarief gerekend. Cliënt is dus verplicht om diensten tegen het overeengekomen tarief te betalen, ook als de uitkomst anders is dan verwacht. De behandelaar is gebonden aan de geldende beroepscode en heeft hierin de verantwoordelijkheid om ten alle tijden eigen handelen te onderbouwen als nuttig voor de cliënt.

 

Dossiervoering en inzagerecht

De gegevens worden conform de wettelijk gestelde eisen bewaard. De wettelijke bewaartermijn van het dossier is 15 jaar. Als cliënt heeft u recht op inzage in, aanvullen of verwijderen van uw dossier en recht op afschrift. Een verzoek om inzage of afschrift van gegevens dient schriftelijk te worden ingediend. Verdere informatie over privacy, dossiervoering en verslaglegging: zie de privacy statement.

 

Beëindiging van overeenkomst

De overeenkomst eindigt:

  1. door overlijden van de cliënt;
  2. bij wederzijds goedvinden;
  3. na eenzijdige schriftelijke opzegging van de overeenkomst door de cliënt of de diagnosticus.
  4. van rechtswege als de overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan;
  5. ingeval van ontbinding door de rechter.

 

Klachten

Mocht u een klacht hebben over de dienstverlening, het handelen of enige andere zaken dan vraagt Eigenwezen om hierover direct contact op te nemen. Komen wij er samen niet uit dan heeft u altijd het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, dit is de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacybescherming.